Hazai esetek
Nyilvánosságra került gyermekbántalmazási ügyek a magyar katolikus egyházban
Urfi Péter
Nem tudjuk, hány magyar egyházi személy követett el szexuális visszaélést kiskorúakkal szemben. Számos európai országban indított a katolikus egyház múltfeltáró vizsgálatot annak érdekében, hogy felmérje a probléma nagyságát és természetét, és ebből kiindulva megoldásokat tudjon keresni. Erre itthon is szükség lenne.
Hivatalos hazai adatok nincsenek a katolikus egyházhoz tartozó személyek által elkövetett bántalmazásokról. Veres András, a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia elnöke 2019-ben azt mondta, hogy „tízegynéhány” ilyen ügyet ismer. Gájer László főegyházmegyei gyermekvédelmi felelős szintén 2019-ben azt mondta: saját „véleménye” szerint „a rendszerváltást követően minden egyházmegyében 5-6 ügy lehetett, tehát Magyarországon összesen nincs 50 ilyen.” A több évtizedet átfogó külföldi egyházi és állami vizsgálatok az elmúlt húsz évben rendre 3 és 7 százalék közé tették a gyermekbántalmazás miatt jelentett papok arányát.
Bár sokan úgy érzékelhetik, hogy tavaly kerültek a közbeszéd középpontjába a magyarországi egyházi visszaélések, de maga a probléma egyidős az egyházzal. Az esetek többsége soha nem derül ki, de még a nyilvánosan elérhető információk szerint is mintegy 30 pap ellen indult ilyen vizsgálat az elmúlt 25 évben. (További 6 vizsgálatról tudjuk, hogy felmentéssel végződött, illetve egyházi intézmények 6 világi munkatársát is szankcionálták.)
2024-ben tényleg látványosan megnőtt a nyilvánosságra hozott visszaélések száma, de a számoknál is fontosabb, hogy mi lett az áldozatokkal és az elkövetőkkel, és hogyan kezelte a katolikus egyház ezeket a helyzeteket az elmúlt évtizedekben. A lenti példák nem csak azt mutatják, hogy ez a probléma régóta létezik nálunk, hanem talán árnyalni is tudják a képet, amelyet túl sokszor festenek fekete-fehérnek. Nem csak a múltban, hanem a ma aktív püspökök között is vannak olyanok, akik a vádak kivizsgálása helyett csendben áthelyezték a papjukat, vagy még ma is másokra mutogatnak. Más egyházi vezetők viszont többet tettek az elvárhatónál is, vagy a tragikus történetükből merítettek erőt olyan reformokhoz, amelyektől biztonságosabb lett a közösségük. Egyes döntések az egész magyar társadalomra kihathatnak.
Ez a néhány példa olyan egyház képét mutatja nekem, amelyben egyszerre él tovább a hallgatás kultúrája és a hibák takargatása, miközben egyre többször szólal meg a bátorság hangja az áldozatokban és a papságban is. Sok múlik azon, hogy a magyar katolikus közösség melyik irányba mozdul.